ΑΑΔΕ: Τίθεται σε εφαρμογή το ψηφιακό δελτίο αποστολής - Τι είναι και πως θα εφαρμοστεί
- Admin
- 15 Νοε 2024
- διαβάστηκε 4 λεπτά
Έγινε ενημέρωση: 19 Μαρ
Από την 1η Δεκεμβρίου 2024 τίθεται σε εφαρμογή το ψηφιακό δελτίο αποστολής και αφορά πλήθος επιχειρήσεων.

UPDATE: Με απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών το Νοέμβριο του 2024 παρατείνεται η έναρξη της εφαρμογής του ψηφιακού δελτίου αποστολής στην πλατφόρμα myDATA στις 01/04/2025 για τις επιχειρήσεις της πρώτης φάσης και στις 01/10/2025 για τις υπόλοιπες επιχειρήσεις.
Τα Γραφεία Τύπου του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και της ΑΑΔΕ εξέδωσαν την ακόλουθη κοινή ανακοίνωση σχετικά με την εφαρμογή του ψηφιακού δελτίου αποστολής:
Σε εφαρμογή τίθεται το ψηφιακό δελτίο αποστολής στην πλατφόρμα myDATA, για την παρακολούθηση της διακίνησης αγαθών σε πραγματικό χρόνο. Το νέο πλαίσιο αξιοποιεί τα σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία και διευκολύνει σημαντικά τις επιχειρήσεις στις συναλλαγές τους.
Με βάση την Κοινή Απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χρίστου Δήμα, και του Διοικητή της ΑΑΔΕ, Γιώργου Πιτσιλή, καθορίζονται οι περίοδοι, οι φάσεις και το χρονοδιάγραμμα για την ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης αγαθών για τις υπόχρεες επιχειρήσεις. Ταυτόχρονα, με απόφαση του Διοικητή της ΑΑΔΕ εξειδικεύονται το περιεχόμενο και ο μορφότυπος των ψηφιακών παραστατικών διακίνησης, ο τρόπος, ο χρόνος και η διαδικασία έκδοσης και διαβίβασης των δεδομένων ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών στο myDATA και άλλες λεπτομέρειες
Στις ανωτέρω αποφάσεις ορίζονται τα εξής:
1. Δύο Περίοδοι Εφαρμογής
Στην πρώτη περίοδο εφαρμογής εντάσσονται:
• οι επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα πάνω από διακόσιες χιλιάδες ευρώ (200.000 €), καθώς και
• επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων, που δραστηριοποιούνται στους τομείς:
- ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα),
- φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων,
- οικοδομικών υλικών,
- παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου.
Παρακάτω ακολουθεί πίνακας με τους σχετικούς ΚΑΔ που εντάσσονται ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων
ΚΑΔ ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ
16.23 Κατασκευή άλλων ξυλουργικών προϊόντων οικοδομικής
19.20 19.20.2 Παραγωγή καυσίμων ελαίων και αερίων λιπαντικών ελαίων
21.10 Παραγωγή βασικών φαρμακευτικών προϊόντων
21.20 Παραγωγή φαρμακευτικών σκευασμάτων
22.23 Κατασκευή πλαστικών οικοδομικών υλικών
23.31 Κατασκευή κεραμικών πλακιδίων και πλακών
23.32 Κατασκευή τούβλων, πλακιδίων & λοιπών δομικών προϊόντων από οπτή γη
23.51 Παραγωγή τσιμέντου
23.52 Παραγωγή ασβέστη και γύψου
23.61 Κατασκευή δομικών προϊόντων από σκυρόδεμα
23.62 Κατασκευή δομικών προϊόντων από γύψο
23.63 Κατασκευή έτοιμου σκυροδέματος
23.64 Κατασκευή κονιαμάτων
23.69 Κατασκευή άλλων προϊόντων από σκυρόδεμα, γύψο και τσιμέντο
32.50 Κατασκευή ιατρικών και οδοντιατρικών οργάνων και προμηθειών
46.33 46.33.13 46.33.13.03 Χονδρικό εμπόριο ελαιόλαδου
46.46 Χονδρικό εμπόριο φαρμακευτικών προϊόντων
46.71 Χονδρικό εμπόριο στερεών, υγρών & αέριων καυσίμων & συναφών προϊόντων
46.73 Χονδρικό εμπόριο ξυλείας, οικοδομικών υλικών και ειδών υγιεινής
47.30 47.30.81 47.30.81.01 Λιανικό εμπόριο (πρατήριο) βενζίνης και πετρελαίου κίνησης
47.30.81.02 Λιανικό εμπόριο μειγμάτων καυσίμων με βιοκαύσιμα, για κινητήρες
47.30.81.06 Λιανικό εμπόριο (πρατήριο) υγραερίων για εφοδιασμό αυτοκινήτων
47.52 Λιανικό εμπόριο σιδηρικών, χρωμάτων & τζαμιών σε εξειδικευμένα καταστήματα
47.73 Λιανικό εμπόριο φαρμακευτικών ειδών (φαρμακεία)
47.74 Λιανικό εμπόριο ιατρικών & ορθοπεδικών ειδών σε εξειδικευμένα καταστήματα
Στη δεύτερη περίοδο εφαρμογής εντάσσονται όλες οι υπόλοιπες επιχειρήσεις.
2. Δύο Φάσεις Υλοποίησης της ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών
Α΄ Φάση (Βασικές Λειτουργίες έκδοσης και διαβίβασης δελτίων αποστολής στο myDATA):
Η Α΄ Φάση περιλαμβάνει:
• Έκδοση παραστατικών,
• Διαβίβαση δεδομένων στο myDATA και ενημέρωση του λήπτη,
• Δυνατότητα ελέγχου των διακινήσεων κατά τη διάρκεια αυτών με τη σάρωση QR Code που απεικονίζονται στα παραστατικά διακίνησης.
Β΄ Φάση (Ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης, μεταφορτώσεων και παράδοσης αγαθών):
Η Β΄ Φάση περιλαμβάνει:
• Ψηφιακή παρακολούθηση φορτώσεων/ μεταφορτώσεων,
• Παραλαβή παραστατικών και αγαθών με τη σάρωση QR Code των παραστατικών διακίνησης,
• Ποσοτικός και ποιοτικός έλεγχος από τον λήπτη.
3. Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής
Το χρονοδιάγραμμα τόσο της προαιρετικής εφαρμογής, όσο και της υποχρεωτικής έκδοσης και διαβίβασης ψηφιακών παραστατικών διακίνησης από τις υπόχρεες επιχειρήσεις ορίζεται ως εξής:
Α΄ Φάση:
Επιχειρήσεις της πρώτης περιόδου:
Προαιρετικά μέχρι 30/11, υποχρεωτικά από 1/12/2024
• Έως και τις 30/11/2024 καθορίζεται η προαιρετική εφαρμογή της Α΄ φάσης για τις επιχειρήσεις της πρώτης περιόδου (τζίρος πάνω από 200.000€ ή συγκεκριμένοι κλάδοι). Για τις επιχειρήσεις αυτές, η Α΄ Φάση γίνεται υποχρεωτική από 1/12/2024.
Επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου:
Προαιρετικά μέχρι 31/3/2025, υποχρεωτικά από 1/4/2025
• Έως και τις 31/3/2025 καθορίζεται η προαιρετική εφαρμογή της Α’ φάσης για τις επιχειρήσεις της δεύτερης περιόδου (υπόλοιπες επιχειρήσεις, που δεν εντάσσονται στην πρώτη περίοδο εφαρμογής). Για τις επιχειρήσεις αυτές, η Α΄ Φάση γίνεται υποχρεωτική από 1/4/2025.
Β΄ Φάση (αφορά το σύνολο των επιχειρήσεων):
Προαιρετικά από 1/12/2024 μέχρι 31/3/2025, υποχρεωτικά από 1/4/2025
• Από 1/12/2024 έως 31/3/2025 καθορίζεται η προαιρετική περίοδος εφαρμογής της Β΄ Φάσης για το σύνολο των επιχειρήσεων. Από 1/4/2025, καθίσταται η υποχρεωτική συμμετοχή όλων των επιχειρήσεων στη Β΄ Φάση.
4. Εξαιρέσεις:
Από την εφαρμογή ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών εξαιρούνται:
• Αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ και φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά (συναλλαγές έως 10.000 ευρώ) και δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων (παρ. 1 του άρθρου 39 ΕΛΠ).
• Διακινήσεις αγαθών μέσω δικτύου συνεχούς ροής, δηλαδή για τις διακινήσεις φυσικού αερίου, ύδατος, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας.
• Διακινήσεις από τους τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση και διεκπεραίωση των εργασιών τους.
• Διακίνηση που διενεργείται από τα γραφεία τελετών.
• Διακίνηση παγίων και λοιπού κινητού εξοπλισμού κάθε είδους, σε περίπτωση μεταφοράς επαγγελματικής εγκατάστασης της οντότητας.
Τι είναι το ψηφιακό δελτίο αποστολής.
Το ψηφιακό δελτίο αποστολής είναι το παραστατικό το οποίο συνοδεύει τη μεταφορά αγαθών από τον αποστολέα στον παραλήπτη, εκδίδεται ηλεκτρονικά και διαβιβάζεται στην πλατφόρμα MyData. Περιλαμβάνει όλες τις σημαντικές πληροφορίες που σχετίζονται με τη διακίνηση των αγαθών και οι οποίες περιλαμβάνονται και στα παραδοσιακά χειρόγραφα δελτία αποστολής, όπως τα στοιχεία αποστολέα και παραλήπτη, περιγραφή αγαθών, ημερομηνία και ώρα μεταφοράς, προορισμός.
Με το ψηφιακό δελτίο αποστολής αφενός επιδιώκεται η διευκόλυνση των επιχειρήσεων για την παρακολούθηση και καταγραφή των συναλλαγών τους και αφετέρου η φορολογική αρχή θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί τη διακίνηση προϊόντων και να εντοπίζει συναλλαγές με εικονικά τιμολόγια ή χωρίς φορολογικά παραστατικά.
Μετά την υποχρεωτική εφαρμογή του νέου μέτρου και στην περίπτωση που δεν εκδοθούν τα απαραίτητα παραστατικά διακίνησης, προβλέπονται πρόστιμα που ξεκινούν από 500 ευρώ για επιχειρήσεις με απλογραφικό σύστημα και φτάνουν τα 1.000 ευρώ για όσες τηρούν διπλογραφικό.





Σχόλια